BIZNES TRADYCYJNY CZY ONLINE?
W dobie wszechobecnego Internetu każdy potencjalny przedsiębiorca, szczególnie na początku swojej drogi powinien sobie zadać jedno pytanie: Czy biznes prowadzić w sposób tradycyjny? Czy może zainwestować pieniądze w tzw. biznesy sieciowe?
Czym się różnią te dwie formy inwestowania?
Przede wszystkim miejscem działalności. Biznes tradycyjny jest zazwyczaj utożsamiany z miejscem stacjonarnym, prowadzonym w danym mieście w danym kraju. Przynajmniej tak jest na samym początku, bo nikt oczywiście nie wyklucza, że odniesie sukces i rozszerzy działalność na inne miasta. Natomiast biznes online związany jest z siecią internetową, która oplata kulę ziemską, zatem prowadzimy go tam, gdzie akurat jesteśmy. Nie ma tu najmniejszego znaczenia miasta czy kraj, w którym aktualnie przebywamy.
Co jeszcze różni obie formy zarobkowe?
Oczywiście narzędzia, które są nam niezbędne do prowadzenia działalności. Przy biznesie tradycyjnym mogą być różne, zależne od naszej działalności gospodarczej. Niemniej jednak przeważnie nie obejdziemy się bez kasy fiskalnej (fiskus!), lokalu. w którym prowadzimy działalność, samochodu i wielu innych przedmiotów niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania naszego biznesu.
Przy biznesie online nasze podstawowe narzędzia pracy to komputer lub laptop i dostęp do sieci internetowej. Oczywiście tutaj także dobrze jest mieć swój kącik do pracy w którym będziemy pracować, wygodne biurko z krzesłem, ale nic nie stoi na przeszkodzie, żeby pracować trzymając laptop na kolanach popijając sok z kokosa na egzotycznej plaży.
Jakie są koszty prowadzenia biznesu tradycyjnego a jakie biznesu online?
Koszty jakie należy ponieść prowadząc klasyczny rodzaj działalności gospodarczej są oczywiście różne, takie jak różne są sektory działalności. Niemniej jednak każda osoba, która podejmuje decyzję o prowadzeniu firmy musi nastawić się na to, że najpierw będzie musiała zarobić na opłacenie kosztów działalności (a te bywają niemałe), a dopiero potem pracuje na potencjalne zyski. Pamiętajmy także, że system ubezpieczeniowy, jak i podatkowy w Polsce bynajmniej nie jest przychylny przedsiębiorcom. Na początek każdy musi więc zarobić na składki Zus-owskie, opłacić księgowego (jeśli prowadzi się pełną księgowość), podatki, opłaty za czynsz, media, eksploatację samochodu i wiele, wiele innych kosztów, które każdego miesiąca spędzają sen z powiek niejednemu przedsiębiorcy.
Dodatkowo, jeśli otwieramy firmę musimy się liczyć z kosztami jej rejestracji i tu także wygląda to różnie, ponieważ koszt zależy od tego na jaką formę prawną działalności się zdecydujemy. Najtańsza jest rejestracja jednoosobowej działalności gospodarczej i spółek cywilnych, ich rejestracja jest w zasadzie darmowa. Nie każda jednak działalność może funkcjonować przy tej formie prawnej. Wszystkie inne rodzaje spółek to spółki handlowe, które muszą uzyskać wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, za co na start płacą 500 zł. Osoby chcące działać w formie spółek handlowych muszą się liczyć z dodatkowymi opłatami, np. z opłatą za ogłoszenie w monitorze sądowym (100 zł), kosztami notarialnymi itd.
A jak to wygląda przy biznesie online? Tutaj nie ma praktycznie żadnych kosztów działalności, poza kapitałem własnym, którym powinno się dysponować, aby móc inwestować. Oczywiście jeśli chciało by się być szczegółowym to za koszt można by uznać opłatę za internet i ewentualny koszt zakupu laptopa, jeśli ktoś nie miał, ale czy w dzisiejszych czasach są takie osoby? Raczej nie, także takie koszty to żadne koszty.
Ile powinno się mieć kapitału na start?
Myśląc o biznesie w tradycyjnej formie zakładamy, że na start musimy mieć kilkadziesiąt, jeśli nie kilkaset tysięcy złotych. Sam koszt założenia firmy, zakupu towarów, opłaty comiesięczne, ewentualne nakłady na reklamę i marketing to już koszt kilkudziesięciu tysięcy. Nie ma co także zakładać, że firma szybko przyniesie zyski, warto więc mieć spore oszczędności, żeby szybko nie popaść w gigantyczne długi.
W biznesach online wygląda to zgoła inaczej, ponieważ w projektach sieciowych zazwyczaj do wyboru mamy dwie drogi: inwestowanie za pomocą własnego kapitału i budowanie zespołów. Przy obracaniu własnym kapitałem (bez tworzenia grup) dobrze jest mieć na start kilka tysięcy złotych, jednak przy odpowiednim promowaniu biznesu i budowaniu struktur grupowych kapitał własny schodzi na drugi plan, ponieważ niemal każda firma działająca w sieci nagradza nas za aktywność wysokimi premiami.
Co jest zatem lepsze?
Odpowiedź nasuwa się sama, jednak każdy decyzję musi podjąć według własnego przekonania, bo tylko wtedy będzie pracował z pasją i wytrwale, a tylko takie działanie w każdym biznesie może nas doprowadzić do pełnego sukcesu.