DLACZEGO SPRZEDAŻ JEST NAJWAŻNIEJSZA?
#132 Burza Mózgów Akademii Milionerów
Według słownika języka polskiego sprzedaż to „odstępowanie czegoś przez sprzedawcę na własność kupującemu za określoną sumę” , a zatem w myśl tej definicji sprzedawcą jest ten, kto posiada jakieś dobro lub usługę i za jego udostępnienie pobiera stosowną opłatę.
I wszystko by się zgadzało, gdyby nie to, że współcześni teoretycy biznesu jednogłośnie twierdzą, że „wszystko jest sprzedażą i wszystko jest na sprzedaż”, zatem z tego punktu widzenia sprzedawcą jest każdy z nas.
Oczywiście możemy polemizować z tymi stwierdzeniami, jednak faktem jest, że czasy w którym żyjemy cechują się niespotykaną dotąd dynamicznością, zatem bezpieczniej jest chyba przyjąć, że rację mają Ci, którzy sprzedażą zajmują się na co dzień ;)
Sprzedaż najważniejszą umiejętnością w życiu człowieka?
Przyjmując, że obecnie „sprzedaż jest wszędzie i wszystko jest sprzedażą” to umiejętności sprzedażowe jawią nam się jako jedne z najważniejszych w życiu człowieka. I jakby o tym nie myśleć to w powyższym stwierdzeniu jest sporo racji.
Przecież każdego dnia „sprzedajemy siebie”, oczywiście nie w dosłownym tego słowa znaczeniu, jednak upowszechniamy nasz wizerunek, pokazujemy nasze życie, przekazujemy nasze myśli i poglądy innym ludziom przy czym staramy się z całych sił, aby odbierano nas tak, jak sobie tego życzymy.
Osoby, które posiadają łatwość w nawiązywaniu kontaktów międzyludzkich bardzo szybko zaszczepiają w innych swój własny światopogląd i to do tego stopnia, że ludzie chcąc się z nimi identyfikować próbują naśladować ich styl bycia czy ubioru. Wystarczy przytoczyć przykład blogerek modowych, które z pasji do ubrań, dzięki odpowiednim technikom i trikom sprzedażowym, stały się ikonami współczesnych nastolatek i z powodzeniem zamieniają swoje poglądy na całkiem solidne dochody.
Zatem możemy spokojnie przyjąć, że Ci, którzy przyswoili sobie umiejętności sprzedażowe mają łatwiej i to zarówno w życiu codziennym, jak i w stosunkach międzyludzkich, a przede wszystkim w biznesie, ponieważ dzięki sprzedaży czy to pośredniej czy bezpośredniej znacząco podnoszą swoje zyski.
Najpierw relacja potem sprzedaż
Jednym z najczęściej popełnianych błędów sprzedażowych jest podchodzenie do każdego klienta w ten sam sposób. Dobry sprzedawca wie, że zanim nastąpi właściwa sprzedaż należy zawiązać relację z przyszłym nabywcą.
Oczywiście, aby zrobić to skutecznie trzeba uprzednio podjąć wysiłek i uzyskać na temat klienta pewną liczbę kluczowych dla nas informacji. Najłatwiej to zrobić podczas rozmowy, naprawdę dobry sprzedawca potrafi podczas zwykłej interakcji uzyskać od nabywcy wszystko to co jest mu potrzebne do zaciśnięcia relacji.
Istnieje nawet takie powiedzenie mówiące o tym, że prawdziwa sprzedaż jest wtedy, kiedy potrafi się odpowiedzieć na pytania, których klient jeszcze nie zadał.
Sprzedaż to także wsłuchiwanie się w potrzeby nabywcy, dostrajanie się do jego potrzeb, budowanie w kliencie poczucia bezpieczeństwa i zainteresowania jego osobą.
Urodzony sprzedawca? A może pilny uczeń?
Chyba każdy z nas zna kogoś, kto kolokwialnie mówiąc potrafiłby sprzedać śnieg pingwinom, prawda? O takich osobach myślimy mówiąc, że są to urodzenie sprzedawcy, niemniej jednak sprzedaż jest umiejętnością, której każdy może się nauczyć, wystarczy tylko, że odpowiednio się do tego przygotuje.
Jeśli zatem chcesz na poważnie zająć się sprzedażą czytaj książki związane z handlem, bierz udział w szkoleniach sprzedażowych, zawsze stawiaj na zaspokajanie potrzeb klienta, spraw, aby poczuł się kimś ważnym. Nie namawiaj, nie bądź nachalny, odpowiadaj na pytania i podsuwaj możliwe rozwiązania ewentualnych sytuacji kryzysowych.
Nie skreślaj siebie na starcie zakładając, że marny z Ciebie negocjator, miej raczej zawsze przed oczami słowa amerykańskiego pisarza Franka Bettger’a który twierdził, iż „(…) nikt nie urodził się ze smykałką do handlu, za to każdy może stać się tym kim zechce”.