• JAK WERYFIKOWAĆ PROJEKTY BIZNESOWE?

    Każdy kto działa w biznesie online niemal każdego dnia zasypywany jest propozycjami dołączenia do kolejnych, jakże „intratnych” projektów biznesowych. Co jednak powinniśmy zrobić, aby nie popaść w poważne tarapaty i przy okazji nie stracić zainwestowanych pieniędzy? Na co zwrócić szczególną uwagę? Poniżej przedstawiam Wam kilka zasad, którymi warto kierować się weryfikując potencjalny biznes.

     

    Po pierwsze: transparentność osoby polecającej i firmy

    Podstawową zasadą na jakiej opiera się mądre podejście inwestycyjne jest transparentność, czyli przejrzystość i to zarówno osoby polecającej (wysyłającej link referencyjny), jak i firmy bądź projektu, który ta osoba poleca. Jeśli przykładowo dostaje link od osoby, którą znam (osobiście lub kojarzę jej dokonania biznesowe) i która działa na danym rynku od dłuższego czasu, a przy okazji jest jednym z topowych graczy (choć to nie jest żaden wymóg) to mogę mieć pewność, że projekt ten został przez nią zweryfikowany i jest bezpieczny, przynajmniej o tyle o ile może być.

    Równie ważna, jeśli nie ważniejsza jest transparentność firmy, która wypuszcza dany projekt biznesowy. Pamiętajmy, że przy biznesie online należy kierować się dokładnie tą samą zasadą jak przy biznesach tradycyjnych! Skoro w modelu klasycznym sprawdza się firmę, z którą chce się podjąć współpracę, analogicznie należy postąpić tutaj. Dowiedzmy się zatem czy dana firma jest gdziekolwiek zarejestrowana, np. w KRS, czy posiada swoją siedzibę, czy jest podany kontakt do właściciela lub przynajmniej do biura obsługi klienta (albo supportu). Równie ważny jest wygląd strony internetowej, zwróćmy uwagę czy nie występują jakieś literówki, dziwne szyfrowania, lagi itd.

    Najlepiej jednak przejrzystość firmy zauważymy poprzez jej działania, wystarczy poobserwować, czy występuje zgodność pomiędzy tym co właściciel mówi, a tym co robi. Jeśli zapewnia, że, np. wkrótce oferta zostanie poszerzona o nowy segment działalności, który uwierzytelni jej źródła finansowania i tak się dzieje to z całą pewnością jest to znak, że z taką firmą warto podjąć współpracę.

     

     

    Po drugie: kontakt na linii ja-sponsor-firma

    Przy inwestowaniu w biznes online bardzo często jest tak, że firma, w którą chcemy zainwestować znajduje się poza granicami Polski, a właściciele nie porozumiewają się w naszym języku ojczystym. Jak zatem z nimi porozmawiać? Jaka droga komunikacji jest najlepsza? Oczywiście ta za pomocą własnego sponsora! To on powinien zadbać o to, aby grupa, którą wprowadza do danego projektu biznesowego miała jak najlepszy kontakt z właścicielem. Sponsor powinien być niejako mentorem, bez dwóch zdań powinien dokładnie znać projekt, w który nas wprowadza i mieć stały kontakt z firmą, którą bądź co bądź reprezentuje. Linia: ja-sponsor-firma to rzecz nie do przecenienia i musi działać bez najmniejszego zarzutu!

     

    Po trzecie: Dywersyfikacja, czyli środki zewnętrzne firmy

    Pojęcie dywersyfikacji to najprościej rzecz ujmując inwestowanie w różne segmenty rynku w celu zmniejszenia ryzyka w prowadzonej działalności gospodarczej. Dzielenie pieniędzy na różne segmenty stwarza swoistą „poduszkę bezpieczeństwa” i stanowi podstawowe zabezpieczenie zarówno dla firmy, jak i wszystkich jej inwestorów.

    Zatem wybierając projekt biznesowy w który chcemy zainwestować pieniądze zwróćmy uwagę w jakich segmentach rynku działa, jeśli np. jest to typowy revshare i nie inwestuje pieniędzy w nic poza reklamę, uciekajmy stamtąd, gdzie pieprz rośnie! Wystarczy bowiem, jakiś krach albo sukcesywne wycofywanie inwestorów i wypłacalna dotąd firma z dnia na dzień ogłasza bankructwo. Poważne firmy do tematu podchodzą w zupełnie inny sposób, oprócz rzeczonego revshera, podpierają swój biznes o kilka równie solidnych podstaw, np. w platformy szkoleniowe, aplikacje internetowe, portale społecznościowe itd.

    Przy takim podejściu firmy mamy niemal 100% pewność, że jeśli załamanie się jedna gałąź, na której opierają swoją działalność to w tej samej chwili podeprze ją inna, a my nie stracimy zainwestowanego kapitału.

    Na koniec dodam jeszcze jedną zasadę, którą kieruje się od lat: pamiętaj, że nie najważniejsze jest, ile firma Ci płaci, ważniejsze jest to ile zarabia, bo tylko dzięki temu, ile zarabia będzie w stanie wypłacić Ci obiecany zysk.