W obecnych czasach bardzo trudno jest sobie wyobrazić wszelkie działania marketingowe w internecie bez publikacji grafik i zdjęć. Nagannym, jest wykorzystywanie zdjęć z sieci bez sprawdzenia, na jakich zasadach i warunkach zostały tam właśnie zamieszczone. Wyszukiwarka „Google Grafika” w swoich zaawansowanych ustawieniach ma opcję, która pomaga przestrzegać i szczanować prawa autorskie. Jak to zrobić:
1. W wyszukiwarkę Google wpisujemy hasło i klikamy na „Grafika”. Następnie z prawej strony okna klikamy na ikonę opcji i z listy wybieramy „Szukanie zaawansowane”.
2. Dużo możliwości daje nam szukanie zaawansowane i doprecyzowuje, co chcemy znaleźć, ale nas interesują prawa autorskie. Przewijamy stronę w dół do pozycji „Prawo do użytkowania” i rozwijamy listę. Wybieramy z niej odpowiadającą nam opcję – w zależności od tego, jak chcemy wykorzystać zdjęcia. Klikamy na „Wyszukiwanie zaawansowane”.
3. Wyszukiwarka pokaże teraz tylko zdjęcia oznaczone przez autorów w odpowiedni sposób. Zanim jednak skorzystamy z wybranego zdjęcia, powinniśmy sprawdzić, jak należy je podpisać. W tym celu klikamy na zdjęcie, a potem na „Odwiedź stronę” i znowu na zdjęcie. Po kliknięciu na „Więcej szczegółów” powinniśmy zobaczyć dokładny opis warunków licencji, a nawet kontakt do autora zdjęcia.
Nie zawsze fotografie są wystarczająco dokładnie opisane i nie zawsze można skontaktować się z jej autorem. O wiele prościej i wygodniej jest korzystać z portali, które udostępniają darmowe zdjęcia i grafiki :
6 portali z darmowymi zdjęciami do komercyjnego użytku:
– foter.com (nie wymaga rejestracji)
– sxc.hu (rejestracja)
-stockvault.net (nie wymaga rejestracji)
– freerangestock.com (rejestracja)
– freeimages.co.uk (nie wymaga rejestracji)
– flickr.com (nie wymaga rejestracji)