RODZAJE SPRZEDAŻY – TELEMARKETING
#133 Burza Mózgów Akademii Milionerów
Eksperci wyróżniają całe mnóstwo różnych form sprzedaży, które dodatkowo można podzielić na mniejsze podgrupy ze względu na te czy inne czynniki. Niemniej jednak ja przedstawię Tobie tylko te formy sprzedażowe z którymi do tej pory miałem do czynienia osobiście oraz te z którymi zetknęli się moi partnerzy biznesowi z zamkniętej grupy Akademii Milionerów.
Przez najbliższe kilka Burz Mózgów będziemy analizować poszczególne rodzaje handlu, oczywiście z uwzględnieniem naszych osobistych doświadczeń.
Dziś chce się podzielić z Tobą naszą wiedzą na temat telemarketingu, czyli tej formy marketingu, która odbywa się poprzez komunikację telefoniczną z aktualnymi lub potencjalnymi klientami firmy.
Telemarketing podobnie, jak inne formy sprzedaży dzieli się wewnętrznie, wg Wikipedii możemy rozróżnić następujące jego rodzaje:
- wychodzący i przychodzący.
- aktywny (in-bound) / reaktywny (out-bound)
- wewnętrzny / zewnętrzny
- instytucjonalny / indywidualny.
Naszym celem nie jest jednak dogłębne poznanie telemarketingu, jako takiego, zatem nie będę analizował każdej z tych form, wystarczy jeśli powiem, że podstawowym narzędziem pracy każdego telemarketera jest telefon, a miejscem jego pracy Call Center lub Contact Center.
Telemarketing jest jednym z najczęściej wykorzystywanych sposobów dotarcia do klientów, szczególnie tych z branży IT, jest przy tym bodajże najmniej lubianą formą przez odbiorców. Nie jest żadną tajemnicą, że potencjalni klienci na telefon telemarketera reagują zazwyczaj niechętnie, nerwowo, a często wręcz z jawną agresją.
Można więc śmiało powiedzieć, że nie jest to praca łatwa, z całą pewnością nie każdemu przypadnie do gustu, nie jest także jakoś szczególnie dobrze opłacana, choć jak wszędzie, także i tu zdarzają się wyjątki.
Jeśli jednak jesteś osobą komunikatywną, łatwo nawiązującą kontakty, nie masz problemu z pracą w szumie (w końcu obok Ciebie non stop toczą się rozmowy) to prawdopodobnie byłbyś zadowolony z pracy w charakterze telemarketera.
Oczywiście zakładam, że skoro trafiłeś na stronę Akademii Milionerow to najpewniej masz już dość pracy na etacie i szukasz dla siebie innej formy zarabiania. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, abyś przy rozwijaniu biznesu online, nie mógł skorzystał z metod, które stosują profesjonalni telemarketerzy ;)
Zatem co trzeba zrobić, aby dobrze sprzedawać przez telefon?
Po pierwsze: zadbaj o dobre pierwsze wrażenie
Nie na darmo się mówi, że najważniejsze jest pierwsze wrażenie, a w telemarketingu jest to kryterium obowiązkowe na uzyskanie którego masz zresztą tylko kilka sekund. Specjaliści od tej formy sprzedaży twierdzą, że po przedstawieniu się powinno się zrobić króciutką przerwę, aby odbiorca miał czas na udzielenie odpowiedzi.
Po drugie: uśmiechaj się nawet przez telefon
Choć brzmi to absurdalnie to nawet komunikując się z kimś przez telefon możemy przekazać odbiorcy nasze odczucia. Jeśli więc będziesz zrelaksowany, uśmiechnięty i pewny siebie masz o wiele większe szanse na zamknięcie sprzedaży niż osoba znudzona, trzymająca się sztywno schematów.
Po trzecie: daj klientowi poczucie bezpieczeństwa, umacniaj jego poczucie wartości
Pamiętaj, że Twoim głównym zadaniem (poza sprzedażą) jest wzbudzenie w kliencie poczucia bezpieczeństwa, nawiązanie z nim więzi i zdobycie jego zaufania. Najłatwiej osiągniesz ten cel poświęcając osobie z którą prowadzisz rozmowę maksimum swojej uwagi, Twój odbiorca musi mieć poczucie, że chcesz z nim rozmawiać. Każdego rozmówce powinieneś traktować tak, jak gdyby był tym pierwszym.
Tak potraktowany człowiek zazwyczaj zechce odwdzięczyć się i poświęci na rozmowę z Tobą zdecydowanie więcej czasu ;)
Pamiętaj także o tym, żeby każdego klienta traktować w sposób indywidualny, absolutnie nie możesz rozmawiać schematycznie. Jeśli będziesz mówił, tak jakbyś czytał z kartki, a słowa wyrzucał z siebie, jak z karabinu to nie masz praktycznie żadnych szans na pozytywne zamknięcie sprzedaży.
Zatem zawsze bądź sobą, mów w przyjazny i naturalny sposób, nie dawaj się także zbyt łatwo zbyć, lepiej zapytać czy możesz oddzwonić w dogodnym dla rozmówcy terminie niż zakończyć rozmowę bez żadnych ustaleń.