CZY WARTO SIĘ SZKOLIĆ?
#95 Burza Mózgów Akademii Milionerów
Dziś pytanie z tych na które wydawać by się mogło odpowiedź nasuwa się sama, jednak czy aby na pewno warto się szkolić? Czy to nie jest tak, że szkolenia to kolokwialne „wywalanie pieniędzy w błoto”?
Na oba pytanie można udzielić podobnej odpowiedzi, ponieważ warto się szkolić, ale tylko pod warunkiem, że robi się to w odpowiedni sposób. Jeśli więc miałbym odpowiedzieć na pytanie czy warto się szkolić dla samego faktu uczestnictwa w szkoleniu to nie, nie warto.
Szkolenie samo w sobie ma bowiem przynieść nam zmianę, podziałać na nasz rozwój, sprawić, że wzmocnimy w sobie jakieś cechy lub rozwiniemy umiejętności. Aby jednak tak się stało musimy zadać sobie jedno podstawowe pytanie: po co to robimy, zastanowić się także co dane szkolenie ma w nas zmienić.
Wydawać by się mogło, że nie ma nic bardziej oczywistego, a tymczasem okazuje się, że większość osób wybiera szkolenia nie pod względem własnych potrzeb czy predyspozycji, a raczej pod wpływem reklamy lub namowy innych osób. Doskonałym przykładem są tutaj szkolenia motywacyjne, które są bodajże najchętniej wybieranymi kursami doskonalącymi. Z jednej strony to świetnie, że ludzie chcą nauczyć się jak zdobywać motywacje, z drugiej strony często okazuje się, że oni już są zmotywowani, a pieniądze wydane na zupełnie niepotrzebny kurs mogli by zainwestować w coś co naprawdę rozwinie w nich te umiejętności których im w danym momencie brakuje, np. sprzedażowe albo językowe jeśli tego właśnie potrzebują.
Kwestia złego doboru szkoleń to jedno, drugą sprawą jest nieumiejętne wykorzystanie danego kursu. Wielokrotnie będąc na szkoleniach zauważyłem, że kursanci nie robią notatek, przychodzą na szkolenie za które często muszą zapłacić niemałe pieniądze tak, jakby przyszli na spotkanie towarzyskie. Śmieją się, wymieniają uwagi, konwersują, ale uwaga(!) we własnym gronie. Taka rozmowa tylko ze znanymi sobie osobami to kolejny z błędów, szczególnie jeśli mówimy o szkoleniach stricte biznesowych na których powinno dochodzić do jak największej liczby interakcji międzyludzkich.
Co zatem należy zrobić żeby jak najwięcej wynieść z danego szkolenia?
Po pierwsze: Dobierać kursy doskonalące pod względem własnych potrzeb. Nie ulegaj zatem reklamie albo namową znajomych. Jeśli np. brakuje Ci pewności siebie wybierz szkolenie, które wzmacnia poczucie własnej wartości, a nie kurs sprzedaży jeśli to nie jest Ci akurat do niczego potrzebne.
Po drugie: Będąc na szkoleniu staraj się jak najwięcej z niego skorzystać. Rób notatki, nagrywaj (jeśli można), w domu wracaj do zrobionych notatek i co jakiś czas je sobie powtarzaj. Pamiętaj, że „powtórka jest matką nauki”.
Po trzecie: Nawiązuj kontakty, poznawaj innych, wymieniaj się doświadczeniem i słuchaj tego co ludzie mają do powiedzenia. Kto wie co takie luźne konwersacje mogą przynieść w przyszłości.
Po czwarte: Zanim pojedziesz na szkolenie zastanów się na spokojnie co chcesz z niego wynieść, co tak naprawdę chciałbyś się dowiedzieć. Możesz przygotować sobie listę pytań i kwestii, które chciałbyś poruszyć z osobą prowadzącą.
Po piąte: Jeśli tylko masz taką możliwość wykup bilet VIP, dzięki temu uzyskasz dostęp do pełnego pakietu szkoleniowego oraz będziesz miał możliwość poznania prowadzącego osobiście oraz wszystkich osób, które przyjechały na dany kurs.
Pamiętaj także o tym, że na rynku dostępna jest cała masa szkoleń darmowych, które również są wartościowe i mogą pomóc Ci w rozwoju. Takim darmowym szkoleniem są m.in. cotygodniowe Burze Mózgów Akademii Milionerów, które możesz obejrzeć w każdy poniedziałek o godz. 19 (czasu polskiego) na naszym kanale YT
Trzeba jednak podchodzić do wszystkiego z rozwagą, ponieważ sieć roi się od pseudoekspertów, którzy sami niewiele wiedząc powielają jedynie zasłyszaną wcześniej wiedzę. Na takie „szkolenia” szkoda czasu i pieniędzy, jeśli się je wydało ;)