Lubisz święta czy urodziny? Z czym się one Tobie kojarzą?
Zapewne dużo osób odpowie, że z prezentami. No bo kto nie lubi ich dostawać?
W marketingu internetowym możesz dzielić się prezentami cały czas, możesz dzień w dzień uszczęśliwiać innych.
A teraz pomyśl przez chwilę i przypomnij sobie jakąś osobę, która dała Ci prezent. Jak się wtedy czułeś i co czułeś w stosunku do tej osoby? Poza samym prezentem mam tu na myśli również pomoc.
Bardzo dobrze pamiętamy kiedy ktoś nam pomógł i często jesteśmy mu za to wdzięczni. Pewnie zastanawiasz się jakie to ma znaczenie?
Odpowiem Ci: ogromne.
W marketingu online nie możesz komuś pomóc na żywo ale możesz to zrobić na setki innych sposobów. Jeśli się zastanawiasz po co, to pozwól, że Ci to wyjaśnię.
Czym jest zasada wzajemności?
Teraz powiem Tobie o czymś, czego ja sam sobie nie wymyśliłem. To, co za chwilę usłyszysz było testowane i badane przez setki lat. Okazuje się, że jest pewna zasada, którą jeśli świadomie zaczniesz stosować możesz znacząco podnieść swoją skuteczność i sprzedaż w biznesie.
Regułę wzajemności świetnie stosują wyznawcy Hare Kriszna.
Wyobraź sobie kolorowy orszak śpiewających i tańczących ludzi. Wszyscy świetnie sią bawią i wyglądają na szczęśliwych. Przed tłumem idzie kilka lub kilkanaście osób, które z szerokim uśmiechem wręczają napotkanym na drodze przechodniom bezpłatny prezent – np. mały kwiatek. Obdarowany nie daje nic w zamian. Jednak kiedy orszak przechodzi rozpoczyna się “sprzedaż”.
Chodzi np. o zbiórkę datków na rzecz stowarzyszenia i teoretycznie mogłoby się wydawać, że ludzie wrzucają pieniądz zupełnie dobrowolnie – prawda jest jednak inna, ponieważ na tę “dobrowolność” wpłynął otrzymany wcześniej prezent.
Reguła wzajemności polega na tym, że jeśli coś otrzymamy za darmo, to naszą naturalną reakcją jest chęć odwdzięczenia się. Pamięć o tym, że ktoś w czymś nam pomógł lub coś sprezentował jest tak silna, że czasami aż głupio nam odmówić.
Podam Tobie inny przykład z życia wzięty.
Czy miałeś kiedyś tak, że ktoś zaprosił Cię na jakąś imprezę, urodziny albo parapetówkę a kiedy sam organizowałeś coś podobnego pomyślałeś o tej osobie. Skoro on Cię zaprosił to nie wypada nie zaprosić jego. Podobnie jest w chwili, kiedy ktoś nam w czymś pomoże, nawet jeśli nie prosiliśmy go o tę pomoc. W chwili kiedy on potrzebuje pomocy i się do nas o nią zwróci, aż głupio mu odmówić.
Reguła wzajemności to bardzo potrzebna zasada, którą możesz przenieść do marketingu i Twojego biznesu.
Reguła wzajemności w biznesie
Tutaj już wchodzimy w coś, co się nazywa atrakcyjny marketing. W marketingu sieciowym, biznesie tradycyjnym czy online jest tak, że albo Ty musisz uganiać się za potencjalnymi klientami czy partnerami albo to oni przychodzą do Ciebie.
Niestety większość się ugania a wręcz nachalnie szuka i atakuje. Szczególnie widoczne jest to w branży MLM. Tutaj oczywiście jesteśmy wynagradzani za stworzenie rynku zbytu dla jakiejś firmy. Musimy pozyskać klienta czy partnera by mieć z tego wynagrodzenie.
Dlatego większość na siłę próbuje kogoś przekonać, że to co on ma jest dobre i mu się przyda.
Atrakcyjny marketing wykorzystuje regułę wzajemności.
Jeśli będziesz atrakcyjny dla innych, będziesz im pomagał, dawał rozwiązania, służył dobrą radą to ludzie zainteresują się Twoją osobą. Zainteresowanie to może spowodować sympatię dla Ciebie.
Potem proces jest już szybki:
- Poznaj mnie
- Polub mnie
- Zaufaj mi
- Zapłać mi
Więcej o tym procesie przeczytasz na – Dlaczego nikt ode mnie nie kupuje
Nie zawsze jest tak, ze osoba, któje dasz prezent w postaci czegoś, co rozwiązuje jej problem Tobie zapłaci.
Mówiąc “zapłaci” mam na myśli, że wyda u Ciebie pieniądze ale może to przybrać różne formy. Może to być np. kupno Twojego produktu jaki promujesz, skorzystanie z Twojej usługi lub po prostu w branży MLM dołączy do Twojego zespołu. Nawet jeśli nic od Ciebie nie kupi, to daję Ci gwarancję że reguła wzjemności zadziała prędzej czy później. Niekoniecznie musi to być odwzajemnione w sposób materialny ale w głowie obdarzonego pozostaniesz w pamięci jako ten, który dał coś bezpłatnie i służył radą.
Im szybciej zaczniesz być atrakcyjny dla innych tym szybciej Twój biznes ruszy do przodu.
Na zakończenie chciałbym Ci przytoczyć moją definicję biznesu, która genialnie pasuje do reguły wzajemności. W biznesie jesteś wynagradzany za rozwiązywanie problemów innych ludzi.
Autor: Ireneusz Fudro
www.IreneuszFudro.pl