W Polsce Twitter nie jest najbardziej popularnym “medium” społecznościowym. Postrzegany jest raczej jako platforma wymiany informacji i opinii pomiędzy politykami, klubami sportowymi albo dziennikarzami. Zapewne wielu specjalistów od marketingu internetowego zastanawia się dlaczego tak jest. Niektórzy twierdzą, że głównie dlatego, że “tweet” może zawierać tylko 140 znaków, a to stanowczo za mało, żeby skutecznie pozyskiwać klientów. W tym artykule chciałbym podzielić się z tobą moją opinią na ten temat, która jest z goła odmienna Założenie konta na Twitterze nie jest zbyt skomplikowanym procesem, dlatego nie będę w tym artykule poruszał tego zagadnienia. Ważną kwestią jest żeby Twoje konto było jak najbardziej spersonalizowane, należy pamiętać o tzw. avatarze/zdjęciu profilowym. Dobrze, żeby było podobne lub takie samo jak to, którego używasz w innych mediach społecznościowych. Użytkownicy wszystkich mediów społecznościowych lubią widzieć
osobę prowadzącą dany profil. Zdjęcie w tle profilu powinno być charakterystyczne, jednak należy zwrócić uwagę na to, żeby nie odwracało uwagi od opisu Twojego profilu, na który Twitter daje 160 znaków.

Jak często pisać tweetty??

No to pytanie odpowiedź jest prosta ­ często ­ najlepiej systematycznie, nie rzadziej niż trzy wpisy dziennie. Twitter ma taką zaletę, że nie da się go zaspamować. Częstotliwość dodawania krótkich, treściwych wiadomości o sobie i swojej działalności jest kluczowa żeby zaciekawić potencjalnych odbiorców. Jeżeli Twoje posty będą się pojawiały raz dziennie albo jeszcze rzadziej, nie masz co liczyć na dużą grupę followersów. Profil musi być “żywy”, aktywny, odpowiadanie na zadawane Ci pytania w szybkim czasie zwiększy liczbę śledzących.

W jednym wpisie masz do dyspozycji tylko 140 znaków, więc dobrze jest wypracować sobie system pisania postów tak, żeby zwracały one uwagę. W Twitterze najlepsze jest to, że łatwo możesz przekierowywać ruch bezpośrednio na własną stronę dodając link do wpisu, ponieważ wpisy są krótkie i czytelnik chętnie klika żeby dotrzeć do rozszerzonej wiadomości. Żeby link nie zabierał całego wpisu polecam system skracania linków bitly.com. Najlepiej w treści tweeta zadawać jakieś pytanie a pod nim odnośnik do strony na której chcesz zwiększyć ruch. Możesz również dołączać zdjęcia jednak nie działają one tak dobrze jak na FB czy Instagramie, tutaj użytkownicy dużo częściej czytają posty. Na Twitterze jet inaczej niż na innych społecznościówkach
Polityka zdobywania obserwatorów różni się na Twitterze od tej na FB, Instagramie, LinkedIn, czy innych portalach społecznościowych. Tutaj nie ma znajomych, są natomiast followersi, którzy zapisują się na subskrypcje takich treści, które ich interesują i są dla nich wartościowe. Często jest tak, że kanały które Ty obserwujesz nie obserwują Ciebie, dlatego nie warto jest stosować tzw techniki followback(obserwowania innych użytkowników z nadzieją, że oni zaczną obserwować Ciebie), ponieważ w krótkim czasie Twoje “following ratio” (współczynnik obserwujących ­ stosunek osób, które śledzą twoje konto do tych, które sam obserwujesz), będzie ujemne. Jeżeli jednak już chciałbyś zastosować tą techniką to staraj się obserwować kanały traktujące o tej samej branży co Ty.
Traktowanie Twittera jak ulotki reklamowej, którą co rano znajdujesz w skrzynce nalisty, nie jest dobrym pomysłem

Na Twitterze najbardziej wartościowe wpisy to te, które zawierają opinie na jakiś temat, również wypowiedzi z dozą humoru dobrze oddziaływają na obserwatorów, nawet lekko prześmiewcze wypowiedzi nie są tutaj niczym dziwnym, można też cytować jakieś zabawne wypowiedzi albo dawać konkretną wiedzę “w pigułce”. Nie traktuj Twittera jak portal z ogłoszeniami bo w szybkim tempie stracisz swoich obserwatorów. Nie reklamuj się tutaj w tradycyjny sposób. Użyj swojej kreatywności, zachęć swoimi wpisami czytelnika do tego, żeby chętnie powracał na Twoje tweety. Dobrą praktyką jest stosowanie hasztagów, na Twitterze. Działają one znacznie lepiej niż na Facebooku i innych serwisach, są dużo pożyteczniejsze, użytkownicy rzeczywiście z nich korzystają. Możesz też organizować konkursy, one skutecznie przyciąga obserwatorów.

Bardzo skuteczna technika na efektywne zwiększanie ilości followersów

Pewnie zastanawiasz się teraz jaka to “mocna technika”? Otóż jest to bardzo prosta a zarazem bardzo skuteczna taktyka, pozwalająca na zwiększenie zaufania do Ciebie oraz na zbudowanie Twojego wizerunku jako znawcy danej branży. Na czym wiec polega? Należy wyszukiwać słów kluczowych związanych z branżą, którą się zajmujesz. W ten sposób znajdziesz osoby, zadające pytania związane z danym zagadnieniem.Odpowiadaj na takie pytania, najlepiej na swoim blogu lub stronie eksperckiej a na Twitterze dodawaj tweety z linkiem do wpisu. Bardzo skuteczna technika, która na długie lata może przysporzyć Ci ruchu na stornie. Bardzo ważne jest też żeby szybko reagować na wpisy o własnej osobie lub firmie, nie zależnie czy są to opinie pozytywne czy negatywne.

Dobre praktyki na Twitterze

Na portalu Twitter istnieje możliwość ustawienia automatycznej odpowiedzi użytkownikowi, który zaczyna Cię obserwować. Nie zalecam jednak tego robić. Jeżeli chcesz podziękować za dodanie Ciebie do śledzonych, utwórz ciekawe podziękowanie skierowane indywidualnie do nowego śledzącego. Ludzie nie lubią automatycznych odpowiedzi. Zaglądaj też do zakładki @Reakcje, w niej znajdziesz komentarze, pytania a także opinie na temat Twoich tweetow. Twitter jest bardzo dobrym miejscem kontaktowania się ze swoimi klientami jak również do pozyskiwania nowych, pod warunkiem jednak że dobrze to narzędzie wykorzystasz. Na koniec przedstawiam kilka naprawdę dobrze prowadzonych profili Twitterowych. Przykłady firm, które z pomysłem i skutecznie prowadzą swoje profile na Twitterze. Mają
zaplanowane strategie, bardzo ciekawe i przyciągające uwagę. Warto od czasu do czasu podpatrywać w jaki sposób duże firmy komunikują się z klientem i wykorzystać to jako inspirację do własnych działań. The Coca­Cola Co. ­ można zauważyć że nie reklamują w sposób bezpośredni swoich produktów. Często jednak pojawiają się wpisy w których opisują do jakich potraw najlepiej pasuje Coca Cola.
Tesco. ­ Tesco stworzyło profil o nazwie Smaczna strona Tesco ­ na nim również nie znajdziemy reklam produktów oferowanych przez firmę, tylko przepisy i linki stron z przepisami kulinarnymi. Często w tych przepisach wykorzystywane są produkty z Tesco. Dzięki temu, że treści są przydatne i wartościowe ten profil systematycznie odwiedza bardzo dużo użytkowników. Bd_sklep. tu znajdziemy bardzo ciekawy pomysł na komunikację ze śledzącymi, która odbywa się za pomocą rymowanych wpisów, co bardzo przyciąga uwagę i sprawia że użytkownicy w sympatyczny sposób odbierają wpisy. Starbucks. na tym profilu stworzono sekcję “Tweety i odpowiedzi”, w której każdy może zdać pytanie, wyrazić swoją opinię i w łatwy sposób kontaktować się z firmą. PepsiTM. tu natomiast bardzo często organizowane są konkursy np: na najlepsze zdjęcie z puszką pepsi, bardzo angażuje to obserwatorów profilu dzięki czemu systematycznie wzrasta liczba followersów. Old Spice. komunikują się poprzez często dodawane różnego rodzaju memy. Częste żarty we wpisach również skutecznie działają na przyciągnięcie obserwujących.

Podsumowując­ warto rozpocząć promowanie swojej marki na Twitter, ponieważ ten kanał pozyskiwania i komunikowania się z klientami daje możliwości nie dostępne na innych portalach społecznościowych.