Ciąża jest dla kobiety czasem szczególnym, pełnym emocji i obaw. Jesteś ciekawa tego co będzie i z niecierpliwością czekasz na dzień w którym nareszcie przytulisz swoje maleństwo. Tak – jest to bez wątpienia wyjątkowy moment . Wyjątkowy jednak nie znaczy, że należy przez ten czas  rozsmakować się w słodkim lenistwie, porzucając swój dotychczasowy tryb życia. To mentalność ludzi, a może i traktowanie trochę ciąży jako wymówki sprawia, że większość  kobiet na tę radosną nowinę reaguje “zapadnięciem w sen zimowy” z automatu    i gwałtownie zwalniając tempo życia.

Aktywne kobiety nagle zaczynają kwestionować to co do tej pory było ich codziennością. W obawie o zdrowie maleństwa jako pierwszy ( zupełnie niezasadnie) eliminują ruch, który jest przecież tak ważnym elementem zdrowego stylu życia. A przecież ciąża to nie choroba, kontuzja czy uraz.

Aktywność fizyczna w prawidłowo przebiegającej ciąży ma jedynie same zalety zarówno jeśli chodzi o przyszłą mamę jak i dziecko. Aktywna ciąża w efekcie skraca czas porodu, a po nim znacznie przyspiesza powrót do dawnej figury. Zmniejsza też dolegliwości bólowe min. pleców, ułatwia zasypianie a co najważniejsze dodaje energii           i pozytywnie nastraja. Dobrze zaplanowany program treningowy i żywieniowy pozwoli poza sylwetką zachować też dobre samopoczucie i zniwelować zmęczenie, które szczególnie doskwiera w tym ciężkim dla Ciebie czasie. Badania dowodzą, że ciąże kobiet aktywnych częściej przebiegają bez powikłań i są donoszone a mamom nie grozi otyłość.

Ruch to lepsze krążenie i odżywienie tkanek a co za tym idzie  dodatkowa dawka tlenu dla Twojego malucha, który na pewno gdyby tylko mógł powiedziałby Ci jak dobrze wtedy się czuje :)

Dziś kluby fitness oferują pełen wachlarz zajęć dla przyszłych mam.  Ćwiczenia pod okiem profesjonalisty są bezpieczne i dostosowane do Twoich możliwości. Dobry trener to podstawa. Poza opieką przy ćwiczeniach będzie dla Ciebie także wsparciem.

Musisz pamiętać aby ćwiczyć mądrze. Spokojne ćwiczenia o niskiej lub średniej intensywności, trucht czy basen są w tym czasie wskazane jednak są pewne rzeczy , które warto mieć na uwadze:

  • relaksyna – hormon produkowany w organizmie kobiety, podczas ciąży odpowiada za zmiękczanie  stawów i ścięgien, by ułatwić poród. Stawy więc są w tym czasie bardziej ruchome i podatne na urazy !!!
  • zbyt intensywny trening może przyczynić się do zadyszki – Twoje dziecko potrzebuje tlenu więc lepiej unikaj  sprintów i wyczerpujących maratonów :)
  • sportom wysokiego ryzyka – definitywnie powiedz nie. Ruch jest ważny, ale ty i Twoje dziecko jesteście najważniejsi. Rozsądek i umiar – tu leży klucz Waszego bezpieczeństwa. Boks, jazda konna czy cycling po górskich ścieżkach – wszystko gdzie istnieje ryzyko upadku , potknięcia się jest poza Twoim zasięgiem przynajmniej do dnia porodu.
  • pamiętaj o wodzie – uzupełnianie płynów w trakcie ćwiczeń jak i po nich jest niezwykle ważne nawet jeśli ty nie czujesz się spragniona
  • zawsze wykonuj rozgrzewkę przed ćwiczeniami i delikatne wyciszenie zaraz po nich
  • naucz się słuchać własnego ciała- to co dla innych jest dobre nie koniecznie musi służyć Tobie i Twojemu maluchowi. Jeśli podczas ćwiczeń poczujesz się słabo, będziesz mieć mroczki przed oczami, zawroty głowy czy poczujesz uderzenia gorąca natychmiast przerwij trening. Twój organizm najlepiej wie co jest dla Was dobre i daje Ci sygnały kiedy coś jest nie tak. Być może ćwiczysz zbyt intensywnie a może przyczyna leży w nieprzewietrzonym pomieszczeniu.
  • dbaj o prawidłową dietę. Jedz dla dwojga a nie za dwoje !!! To częsty błąd przyszłych mam , które korzystają  z tego „przywileju „ i pochłaniają wszystko co do tej pory było dostępne „od święta” . Konsekwencją tego mogą być dodatkowe kilogramy . Tak więc dla dwojga znaczy zdrowo!  Bomba witamin w postaci owoców i warzyw, szpinak i łosoś – to Twoi sprzymierzeńcy .
  • odpoczywaj –  aktywność aktywnością, ale odpoczynek i relaks jest teraz Twoim przywilejem. Jeśli czujesz się zmęczona , drzemka w ciagu dnia jest jak najbardziej wskazana i całkowicie normalna w tym okresie. Masz prawo czuć się zmęczona – w Twoim ciele biją teraz aż dwa serca.

Ciąża to szczególny czas. Dar życia, który zmieni Ciebie i Twoją codzienność już na zawsze. Miłość, która rodzi się wraz z dzieckiem jest fundamentem nie do zniszczenia. To coś wyjątkowego więc należy przeżyć go również wyjątkowo. Ruch to zdrowie a zdrowie to najlepsze co możesz w tym czasie podarować Wam obojgu .

 

 

(Visited 5 times, 1 visits today)