AUTOMATYZACJA BIZNESU! A CÓŻ TO TAKIEGO?

Automatyzacja biznesu to jedno z najczęściej powtarzanych pojęć wśród marketerów internetowych, ale oczywiście nie tylko. O automatyzacji, czyli czymś co pracuje za nas i to praktycznie bez naszego wysiłku marzy chyba każdy i to bez względu na to czy zajmuje się marketingiem czy nie.

Czym jest automatyzacja?

Samo pojęcia kojarzy nam się z zastępowaniem lub usprawnianiem pracy ludzkiej przez maszyny, działające na zasadzie samoregulacji, dzięki czemu praktycznie pominięty jest udział człowieka. Automatyzacja jest z nami przez cały czas, bo czyż nie automatyzacją jest to, że możecie przeczytać teraz ten tekst? Przecież nie napisałem listu w tysiącu egzemplarzy i nie wysłałem go pocztą? Dzięki technice i automatyzacji mogę treść napisać raz i zamieszczając ją w magicznym miejscu, jakim jest sieć internetowa trafić do wielu odbiorców na raz! Świetne, prawda?

Podobnie rzecz ma się z biznesem, który dzięki zastosowaniu odpowiednich technik, będzie kolokwialnie mówiąc- „robił się z automatu”. Nie jest to jednak tak proste jakby mogło się wydawać. Dlaczego? Ponieważ po pierwsze wymaga czasu, oczywiście w początkowej fazie, kiedy przygotowujemy treści i niezbędne przy marketingu – tunele sprzedażowe, po drugie nie da się zautomatyzować relacji z ludźmi! Jeśli nie nauczysz się rozmawiać z innymi osobami, jeśli nie zbudujesz odpowiednych relacji zapomnij o tym, że automatyzacja w czymkolwiek pomoże! Zapamiętaj sobie jedną złotą zasadę: Każdy biznes zaczyna się od Ciebie!!! Ludzie, żeby zaufać muszą człowieka poznać, bo interesów nikt nie będzie robił z automatem!!! Czyż to nie oczywiste?

Większość osób uzna, że jasne! Oczywiste i co? I nic! Nadal będę postępować tak jak dotychczas. Dlaczego? Z różnych powodów. Jedni dlatego, że się wstydzą. Inni, bo im się nie chce. Jeszcze inni najnormalniej w świecie sami nie wierzą w to co robią, dlatego nie potrafią przekazywać ludziom wartościowych treści podczas bezpośredniej konwersacji. Ale to już inny temat i został poruszony w artykule Dlaczego-boisz-sie-promowac-swoj-biznes? do którego odsyłam wszystkie te osoby, które mają kłopot z promowaniem tego co robią.

 

Automatyzacja biznesu i jak to ugryźć?

Już wiemy czym jest sama automatyzacja, czym zatem jest automatyzacja biznesu? Niczym innym, jak usprawnieniem naszych działań, dzięki raz wykonanej pracy! Ta forma jest praktycznie niemożliwa przy biznesach tradycyjnych, w Internecie praca wykonana raz będzie przynosić efekty przez cały czas, oczywiście pod warunkiem, że pracę tą wykonamy dobrze. Jak już wspominałem w artykule Dlaczego-nikt-od-ciebie-nie-kupuje? marketing wiąże się z budowaniem tzw. tuneli sprzedażowych, które poprawnie zrobione będą pracować dla Ciebie przez cały czas!

 

Od czego zatem zacząć?

Po pierwsze: zbuduj relacje!

Media społecznościowe to nie tylko miejsce, w którym możesz porozmawiać ze znajomymi, to przede wszystkim potężne narzędzie, dzięki któremu możesz dotrzeć do swoich potencjalnych partnerów biznesowych. Tutaj możesz zamieszczać wartościowe treści, informować innych o tym co robisz i czym się zajmujesz. Jest to także miejsce, dzięki któremu możesz przekierowywać ruch na swoją stronę albo bloga, jeśli już te narzędzia posiadasz.

Pamiętaj o jednym, na portalach się nie sprzedaje! One służą do nawiązywania kontaktów, do informowania i budowania relacji. Sprzedaż następuje później.

Po drugie: buduj własną markę i rób to konsekwentnie!

W dzisiejszym zalewie informacji przebicie się z własnymi treściami jest niezwykle trudne, jeśli jednak zamiast bezmyślnie kopiować to co robią inni, zaczniesz tworzyć własne treści i do tego będziesz to robić konsekwentnie to z całą pewnością ludzie to z czasem docenią.

Do budowania własnej marki najlepiej użyć bloga, na którym będziesz mógł zamieszczać to co chcesz i nie zginiesz wśród tysięcy podobnych treści zalegających np. na Facebooku. Tym bardziej, że tam nie jesteś u siebie i do tego Twoje treści mogą nie dotrzeć do potencjalnych odbiorców, ponieważ algorytm jaki stosowany jest na tym portalu, może im po prostu na to nie pozwolić.

Proponuje Ci zatem założyć bloga, publikować na nim treści nakierowane na grupę, do której chcesz dotrzeć i robienie tego konsekwentnie. Nawet wtedy, kiedy wydaje Ci się, że nikt tego nie czyta to upór jest tutaj ze wszech miar wskazany! Zobaczysz, że z czasem przyniesie efekty.

Po trzecie: buduj listę mailingową!

Wielu wieszczyło już koniec mailingu, ale ja uważam, że e-mail to nadal świetne narzędzie do kontaktu z klientem czy naszym partnerem biznesowym. Oczywiście to nie jest tak, że musisz cały czas wysyłać maile dotyczące produktu, który sprzedajesz. Zamiast tego możesz podsyłać treści pośrednie, jak, np. analizy rynkowe, informacje o tym co się sprzedaje a co nie albo newsy z branży, w której działasz.

Oczywiście musisz wziąć pod uwagę, że sama lista, choćby nie wiem jak duża nie zapewni nam sprzedaży. Ważne jest, aby treści wysyłane przez Ciebie trafiały do osób, które działają w tej samej albo pokrewnej branży. To muszą być osoby, które, np. z promowanym przez nas biznesem online miały już wcześniej styczność i najnormalniej w świecie „wiedzą z czym to się je”. Zawsze stawiaj na jakość kontaktów, a nie na ich ilość!

Po czwarte: zadbaj o tunel sprzedażowy!

Poprawnie zbudowany tunel sprzedażowy będzie pracował dla Ciebie przez cały czas, poświęć więc trochę czasu na to, żeby zrobić go tak jak należy. Na główne elementy składowe takiego tunelu, zwanego też czasami lejkiem składają się: relacja, land page (strony przechwytujące), blog, strona www i na końcu sprzedaż. Nie można pominąć żadnego z tych elementów, nie można także wprowadzać swoich potencjalnych partnerów w błąd.

Podsumowując powiem tylko, że automatyzacja ma nam zapewnić więcej czasu dla siebie, ale nie zastąpi prawdziwych relacji. To podstawowa sprawa w każdym biznesie! Jeśli chcesz sprzedawać, naucz się mówić do ludzi, tak żeby Cię słuchali, dopiero później możesz liczyć na to, że biznes „zrobi się z automatu”.